Instructie & FAQ

Wat is de lenteschool?

De lenteschool is een programma om je te helpen over te gaan naar het volgende leerjaar. Dit doen we door vier dagen lang intensief met je te werken aan één vak. Je werkt in kleine klasjes van vier tot zes leerlingen zodat we veel tijd hebben om je persoonlijke uitleg te geven. Jouw klasje zit in een open video-meet, wat betekent dat iedereen voortdurend de camera aan heeft staan. We volgen een lesrooster van drie lesblokken met pauzes ertussen. Van jouw schooldocent hebben we de lenteschoolopdracht ontvangen, daarin staat aan welke stof je gaat werken, je werkt in principe met je normale lesmateriaal, dat je ook voor je lessen op school gebruikt. In de lenteschool krijg je veel individuele aandacht en uitleg, maar je zult ook veel zelf aan het werk zijn.

Krijg ik een cijfer en hoe telt de lenteschool mee voor mijn overgang?

Nee, in de lenteschool worden geen cijfers gegeven. Aan het einde van elke dag krijg je van ons een zogeheten dagtoets. Dat kan schriftelijk of mondeling zijn en we geven je ook een beoordeling hiervan. Deze beoordeling telt niet mee voor een cijfer. Aan het einde van de lenteschool krijg je een grotere toets over de gehele stof: een diagnostische toets of eindtoets. Alleen bij de leerlingen van het Ignatius Gymnasium telt deze toets wel mee voor een cijfer. Dat cijfer wordt overigens niet door ons, maar door de schooldocenten van het Ignatius gegeven. Voor de lentescholen van alle andere scholen geldt dat de diagnostische toets aan het einde van lenteschool niet meetelt voor een cijfer.

Hoe werkt het lenteschooldossier?

Aan het begin van de lenteschool krijg je van ons een intakeformulier waarin we vragen hoe jijzelf vindt dat je ervoor staat met dit vak, waar je achterstanden liggen en wat je wil bereiken met de lenteschool. Daarnaast vul je aan het einde van elk lesblok een reflectieformulier in, waarin je reflecteert op jouw werk tijdens dat lesblok. Aan het einde van elk lesblok vragen we je ook om het werk dat je gemaakt hebt te uploaden. Aan het einde van de dag stuurt de docent een verslag naar jouw docent en ouders. Al het werk dat je gemaakt hebt, het intakeformulier, de reflectieformulieren, de dag-toetsen, de eindtoets en de dagverslagen zijn onderdeel van jouw lenteschooldossier. Jouw docenten ontvangen dit dossier na afloop van de lenteschool. Op dit moment is het nog niet duidelijk wanneer de scholen weer opengaan, en ook niet of er nog een toetsweek gaat komen. Het is dus nog niet helemaal duidelijk op basis waarvan leerlingen wel of niet overgaan naar het volgende leerjaar. Het is dus mogelijk dat jouw school dit lenteschooldossier meeneemt in de beoordeling bij jouw overgang. Het is daarom van belang dat je nauwkeurig je dossier bijhoudt, zodat je hiermee kunt laten zien wat je geleerd hebt en of je voor dit vak voldoende gegroeid bent om over te gaan.


Hoe ziet het rooster eruit en wat doe je per lesblok?


Hoe en wanneer check je in tijdens de lenteschool?

  1. Log dagelijks rond 9:50 in op www.lenteschool.studielokaal.nl, zodat je je om 10:00 kunt melden in de groepschatruimte voor jouw lokaal.

  2. In de linkerkolom van de chatruimte vind je jouw klaslokaal, dat heet dan zoiets als "Engels-1"

  3. In de chatruimte plaatst je begeleider elke dag een link naar een videomeet. Open deze videomeeting.

  4. Nu zit je in een groepsvideomeet met je begeleider en de andere leerlingen. Daarmee ben je ingecheckt! De begeleider legt je uit wat er vandaag van je wordt verwacht

  5. Daarna begin je met je je planning voor vandaag. De eerste dag heb je een planning voor de hele week gemaakt, maar elke dag kijk je daar opnieuw naar en pas je die eventueel aan.

  6. Klaar met plannen? Dan kun je aan de slag. Zet je microfoon en je luidsprekers nu uit, zodat je je goed kunt concentreren.



Hoe vraag ik om hulp?

Hulp nodig tijdens het werken aan je opdracht? Dan kun je altijd terecht bij je begeleider in de groepsvideomeet waar je je check-in hebt gedaan. Daarnaast zijn er nog enkele andere manieren waarop je begeleider jou kan helpen:

Manier 1. Hulp nodig? Stuur eerst een berichtje in de chatruimte van de groepsvideomeet dat je een vraag hebt. Als de begeleider beschikbaar is reageert hij door aan te geven dat je je geluid weer aan kunt zetten. Jullie kunnen vervolgens verder praten in de videomeet, zonder de anderen te storen.

Manier 2. Het kan ook zijn dat de begeleider jou even wil vragen hoe het gaat. Hiervoor stuurt hij / zij jou dan een berichtje in de chatruimte of in een privébericht. Vervolgens kun je via de videomeet laten zien waar je mee aan de slag bent geweest en hoe dit gaat.

Manier 3. Soms zal je begeleider je vragen om wat foto’s door te sturen van je werk. Deze kun je dan in een privébericht naar je begeleider sturen.


Let op! Als een andere leerling wordt geholpen, is het belangrijk dat jouw microfoon en luidsprekers uit staan. Zo hebben we geen last van elkaar. Zet dus altijd je microfoon en luidsprekers uit wanneer je je door een begeleider bent geholpen.


Waarom moet ik mijn zelfreflectie invullen?

Omdat je groeit door te reflecteren op hetgeen je doet. Aan het einde van elk lesblok vul je daarom het zelfreflectieformulier in. Je krijgt van je begeleider een linkje hiervoor. Jouw docenten vinden het belangrijk dat je op je eigen leerproces kunt reflecteren, aan kunt geven wat je geleerd hebt en waar je nog mee aan de slag moet. Jouw reflectie zegt iets over jouw groei en of je vooruit bent gegaan. Neem dit serieus!

Op basis van je zelfreflectie kun je indien nodig ook je dagplanning in je agenda aanpassen, door werk dat nog niet af is naar het volgende lesblok te schuiven. Of juist af te vinken natuurlijk, wanneer je iets eerder af hebt dan verwacht.

Krijg ik een dagtoets?

Ja, aan het einde van de middag, meestal in lesbok 3, krijg je een klein toetsje. Hierin staan enkele vragen waarmee we toetsen hoe het vandaag is gegaan. Deze toets kan op verschillende manieren worden afgenomen door je begeleider.

Wie ontvangt het dagverslag?

Aan het einde van de dag sturen we een kort dagverslag naar je ouders, je mentor en je docent. In dit dagverslag kunnen ze lezen waaraan je hebt aan gewerkt en hoe dat is gegaan. Ook het resultaat van de dagtoets is er in terug te vinden en natuurlijk ook of je op tijd of te laat in de klas was :)


Kan ik mijn begeleider evalueren?

Ja, aan het einde van iedere dag krijg je van je begeleider nog een linkje voor een korte enquête. Een online lenteschool is ook voor ons nieuw en daarom willen we graag elke middag van je weten hoe het is gegaan en wat wij eventueel kunnen verbeteren. Je kunt in de enquête aangeven waarin jouw begeleider goed is volgens jou, maar ook wat hij of zij nog zou kunnen verbeteren.



Hoe ziet de laatste dag eruit?

De laatste dag ziet er iets anders uit dan de dagen ervoor. Tot en met de lunch is deze dag hetzelfde als de voorgaande dagen. Na de lunch krijg je de afsluitende (diagnostische) toets. Deze toets is niet door ons gemaakt, maar door jouw eigen schooldocent en gaat over de gehele stof van de lenteschool. Voor de leerlingen van het Ignatius zal deze toets meetellen voor een cijfer. De diagnostische toetsen van alle andere scholen tellen niet mee voor een cijfer. Indien je docent ervoor gekozen heeft om geen diagnostische toets aan jouw lenteschoolopdracht te koppelen, krijg je van je begeleider uiteraard een korte dagtoets, net als op de andere dagen.